Podpora GEO-mikroformátu

U stránek s „geotagem“ se bude ve výsledcích vyhledávání nyní zobrazovat odkaz pro zobrazení místa na mapě.

Pomocí tzv. mikroformátů (viz microformats.org) lze na stránkách přisoudit některým textům sémantickou hodnotu tak, aby byly strojově rozpoznatelné a měly definovaný význam. Mikroformátů je celá řada, každý slouží pro jiný druh údaje. Asi nejpoužívanějším je tzv. hCard, který se používá jako „vizitka“ pro osoby. Programy, které ho dokáží interpretovat pak například nabízejí přidání kontaktu přímo z web stránky do vašeho adresáře, telefonu, apod.

Určitý článek o mikroformátech vyšel už před časem na Lupě.

Náš robot nyní hledá ve stránkách geo-mikroformát. Pomocí něho lze specifikovat polohu v souřadném systému WGS84 (alias normální GPS pozice). Tímto lze svázat libovolnou stránku s místem na mapě.

Při zobrazování výsledků je pak u stránek s geotagem přidaný odkaz „Zobrazit na mapě“. Výsledek s geotagem vypadá např. takto:


http://search.seznam.cz/?q=botanicka+zahrada+site%3Adna.cdi.cz

Pokud je geotagů ve stránce rozpoznáno více, tak se u výsledku zobrazí pouze první z nich. Bohužel u výsledku nelze přehledně zobrazit neomezeně odkazů na mapu; pokud by někoho napadlo jak na to, dejte určitě vědět :-)

Jak přidat jednoduše geotag do vašich stránek?

Mikroformáty specifikují několik možností, jak může geotag vypadat. Mikroformáty se používají tak, že se ve stránce u HTML značek okolo relevantního textu nastaví atributy class=“…“ na předem známou hodnotu, která je právě určená standardem mikroformátů. Pokud mikroformáty neurčují jinak (např. <ABBR>), tak značka může být asi téměř libovolná. Zde jsou ve zkratce 3 možnosti:

1. Základní

<cokoliv class="geo">
<cokoliv class="latitude">37.408183</cokoliv>,
<cokoliv class="longitude">-122.13855</cokoliv>
</cokoliv>

2. Rozšířený

<cokoliv class="geo">
<abbr class="latitude" title="37.408183">N 37° 24.491</abbr>
<abbr class="longitude" title="-122.13855">W 122° 08.313</abbr>
</cokoliv>

3. Zkrácený

Pořadí čísel v title= je „latitude;longitude“.

<abbr class="geo" title="37.408183;-122.13855"> Popis lokace </abbr>

Čísla bohužel musí být vždy uvedena v desetinách stupňů; jinou variantu mikroformáty nepřipouštějí :-/ Pro převod ze stupňů, minut, vteřin na číslo v desetinách stupňů lze použít tento vzorec:
číslo_v_desetinách_stupně = stupně + minuty/60 + vteřiny/3600

Rubrika: Robot

Komentáře k článku: Podpora GEO-mikroformátu

  1. Autor: Jakub | 29.1.2009 | 09:20

    [1]Možný by stálo za to uvést odkaz na konvertor souřadnic protože např Mapy.cz (a většina GPSek) uvádí souřadnice ve formátu Stupeň, Minuta, …

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  2. Autor: rotten77 | 29.1.2009 | 09:54

    [2]Převod souřadnic je např. na adrese http://www.iradius.cz/gc/

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  3. Autor: xDexter | 29.1.2009 | 10:08

    [3]Ve vyhledávacím poli se zobrazí převedený formát.(mapy.cz)

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  4. Autor: Michal Aichinger | 29.1.2009 | 11:23

    [4]Nerad bych prudil, ale ještě dávno před mikroformáty tu třeba byl meta tag ICBM, nechcete podporovat i ten? Vypadá třeba takto: <meta name=“ICBM“ content=“49.98743, 14.67578″ />

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  5. Autor: Miroslav Stiburek | 29.1.2009 | 12:19

    [5]Tenhle konvertor http://www.iradius.cz/gc/index.php nekonvertuje desetinna cisla u sekund, bere v potaz pouze cela cisla. Takze ten kod staci vlozit do HTML, skryt text a tot vse?

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  6. Autor: solamyl | 29.1.2009 | 12:19

    [6]hmm, ICBM skutečně existuje – viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Geotagging. Zajimavý je význam zkratky „InterContinental Ballistic Missile address“ :-))) Myslim že podpora by neměla být složitá, zkusíme přidat. Uznávam že ruční převod souřadnic je pruda, ale bohužel prakticky žádný standard pro geotagy nenabízí DMS formát :-(

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  7. Autor: solamyl | 29.1.2009 | 12:23

    [7]Ano, text v html může být i skrytý. Takto jsme to realizovali v katalogu firmy.cz – koukněte např. na zdroják stránky http://www.firmy.cz/detail/155088-seznam-cz-praha-smichov.html a hledejte text „geo“. Text je schovaný přes CSSka.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  8. Autor: Miroslav Stiburek | 29.1.2009 | 12:47

    [8]Díky, ten převod souřadnic je docela pruda, ale našel jsem šikovný nástroj, který to převede přímo do toho formátu jaký je potřeba http://www.csgnetwork.com/gpscoordconv.html. Bere v potaz i třeba sekundy s desetinnymi cisly napr. 25.225“

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  9. Autor: Shaman | 29.1.2009 | 14:18

    [9]Také mi připadá logičtější implementace meta tagu ICBM, protože ten se vztahuje na celý dokument. Zatímco geo-microformát je vztažený ke kontextu dané části dokumentu, například popisuje lokalitu pořízení fotografie. Mimochodem, je potřeba pro převod speciální nástroj? Nepočítá se to podle vzorečku stupně + minuty/60 + sekundy/3600? Alespoň tak se to tuším počítalo při zadávání souřadnic u GeoURL.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  10. Autor: Honza | 29.1.2009 | 15:32

    [10]Zdravím, bohužel jsem nikde nenašel kontaktní informace na admina blogu. Mám takový návrh na vylepšení – šlo by přidat na tento blog CSS pro tisk bez tmavého pozadí? Občas si něco vytisknu, ale hrozně to žere toner. Díky.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  11. Autor: BoB | 29.1.2009 | 16:41

    [11]Honza: Přidal jsem CSS pro tisk, vyzkoušel a vypadá to v pohodě, co u Vás?

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  12. Autor: Marek Soldát | 30.1.2009 | 04:39

    [12]Další apel na ICBM – jednak se mi osobně příčí mikroformáty označované přes atribut class, druhak mi pro běžné situace ICBM sedí víc.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  13. Autor: Petr Král | 30.1.2009 | 10:04

    [13]Moc pěkné, GEO-mikroformát přídáme na www.agentka.cz

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  14. Autor: Honza | 30.1.2009 | 10:52

    [14]2 BoB: Paráda, to je ono. Díky za rychlou změnu.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  15. Autor: veronika | 31.1.2009 | 17:44

    [15]dobrý den, ráda bych se zeptala jak nejúčiněji přidat svou stránku do fulltextového vyhledávání. Jestli máte nějakou radu nebo tip, budu moc ráda. Přdem děkuji a doufám, že odpovíte. Veronika

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  16. Autor: noname | 2.2.2009 | 21:04

    [16]re veronika: „nejůčiněji přidat“ je trochu zvláštní požadavek. Stránka tam buď je, nebo není. Ani tam byla, tak jí stačí vytvořit a někde na ní odkázat, aby ji Seznam našel a nebo použít alespoň http://search.seznam.cz/pridej-stranku Jestli ta „účinnost“ je myšlena jako aby byla co nejvýš, tak tím se zabývá obor zvaný „SEO“

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  17. Autor: relevace | 3.2.2009 | 13:09

    [17]Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli mohu mít na dvou rozdílnych doménách stejný obsah nebo jestli je to povoleno a nejedná se o praseo.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  18. Autor: lister | 3.2.2009 | 20:41

    [18]Byla tedy už přidána do robota funkce zobrazovat ICBM, jak se zmiňujete výše? Přijde mi také lepší vložit tuto informaci do metatagu, ale nevím jestli bude u vás fungovat.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  19. Autor: lubos | 4.2.2009 | 17:42

    [19]Rad bych vas pozadal o nejaky priklad ceskeho webu s ICBM meta tagem, abych ho nemusel prochazet cely.. Koukal jsem treba na http://www.bystricka.cz/, ale rad bych na otestovani mel neco vetsiho nez obec s necelym tisicem obyvatel. ;) Diky

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  20. Autor: Tomek | 4.2.2009 | 21:34

    [20]Už nějakou dobu používám pro převod poštovní adresy na geo mikroformáty (a pro získání GPS parametrů) Google maps mashup: http://www.emocio.cz/internetove-stranky/nastroje/geo-mikroformaty/

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  21. Autor: Solamyl | 6.2.2009 | 00:03

    [21]Zadani geotagu do meta uz tedka podporujeme v nasledujicim formatu <meta name=“geo.position“ content=“50.167958;-97.133185″> (viz http://cs.wikipedia.org/wiki/Geotagging). Varianta s ICBM uz je ve vyrobe, ale jak uz psal Lubos, potrebovali bychom nejake sample stranky na kterych by se to overilo. Pokud vas web obsahuje ICBM znacky, dejte prosim vedet.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  22. Autor: Petr Patocka | 6.2.2009 | 13:34

    [22]No co se pro ověření ICBM chytit třeba stránek http://geourl.org/. Stačí začít třeba tady http://geourl.org/near?p=www.webcams.cz%2Fwebcam.php a postupně si to projít podle potřeby. Jsou to stráky které právě využívají ICBM pro určení pozice na tý naší kouli. Viz třeba http://www.webcams.cz/webcam.php :)

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  23. Autor: Solamyl | 6.2.2009 | 15:59

    [23]jo diky, tohle je ono.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  24. Autor: Petr Tomášek | 8.2.2009 | 10:51

    [24]Dobrý den, nápad je to dobrý, nicméně mikroformát používající title pro lidsky nečitelná data považuji za prasárnu (a za neodpovídající normě HTML). Proto bych se VELMI přimlouval za jinou alternativu, třeba již zmíněný meta tag. Díky!

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  25. Autor: Lubos | 10.2.2009 | 14:17

    [25]Dobre odpoledne, vcera byla do provozu nasazena verze, ktera podporuje ICBM variantu zapisu souradnic. Diky za podnety.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  26. Autor: Petr Tomášek | 10.2.2009 | 15:06

    [26]Zdravím, jak dlouho „probublá“ stránka do vyhledávání, abych mohl ověřit, že to funguje?

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  27. Autor: teresss | 11.2.2009 | 15:57

    [27]ahojik prosimte muzes pro mne hlasovat v 1 kole SONB?je u :www.kamikadze3.blog.cz dikes a nadhernej blog

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  28. Autor: Solamyl | 14.2.2009 | 13:28

    [28]2petr tomasek: vetsinou to trva tak 1 den od reindexace. Reindex se vyvola tak, ze se stranka zada pres pridavaci formular.

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0

      
  29. Autor: Petr Tomášek | 16.2.2009 | 20:44

    [29]ad [28]: aha, no jedná se o více, než 500 stránek, takže raději počkám (některé už mezitím byly reindexovány) :) Ještě mě k tomu napadá, že by nebylo špatné, kdyby se pak odkaz na stránku (nebo alespoň titulek) mohl objevit přímo v mapě, na kterou se z vyhledávání odkazuje. Přeci jenom kordináty není to úplně pravé ořechové pro uživatele…

    S tímhle souhlasím 0 S tímhle nemohu souhlasit 0